Agilitytävling igen...

Snacka om trött... Jag och pappa åkte hemifrån klockan 10:00 i morse och kom hem för ungefär en timme sen, det vill säga vid 9-tiden. Hundarna ligger som förlamade i soffan, och med all rätt efter dagens 12 lopp. 4 med Thea, 4 med Nellie och 4 med Nellies mamma Amie. 

Loppen med Amie gick riktigt bra för att vara första tävlingen men hon var lite okoncentrerad i början av alla loppen. Hon letade såklart efter Imber (uppfödaren) men kom vi väl igång flöt det på bra. Men jag blev lite irriterad på mig själv då jag mycket väl visste om att man inte kan berömma Amie i slalomet eftersom att hon då tror att det är färdigt och ändå säger jag "bra" till Amie. Ett lopp som troligen skulle bli felfritt blev en disk tack vare, eller snarare på grund utav mig. Lite surt men sånt får man ta, jag är ju van vid att berömma både Thea och Nellie i slalomet så det är inte lätt att helt plötsligt ändra strategi. 

Nellie gick åter igen super hela dagen och det var till både min och Nellies belåtenhet att inte "Säcken" fanns med. Både positivt och negativt i och för sig med tanke på att hon behöver ju egentligen öva på den. Men öva på Säcken får vi göra imorgon istället, på ridhusträningen. Nellie hade jättebra fart genom alla banorna och var till slut lite svår att styra men hennes rädsla för att bli lämnad ensam på en bana gjorde att hon väntade in sin långsamma förare för att kunna skälla och springa vidare. Och det låter lite hemskt men det är faktiskt lite roligt hur en hund kan bli så otroligt förbannad över att inte få springa då storasyster Thea kör på banorna. Hon är så ivrig då man tar ut Thea ur tygburen att jag idag till och med råkade knäppa fast hennes skägg i dragkedjan till öppningen. Ja, hennes intresse till fart och Agility kan man ju i alla fall inte klaga på. Men hennes positiva inställning och glädje får en alltid på gott humör och ger ett stort leende på läpparna.

Thea var helt otrolig idag, jag funderade ett ögonblick på om jag hade råkat förväxla henne med någon annan hund då hon under ett lopp till och med slog Nellies tid med 0.4 sekunder. Hon sprang som om det gällde en korv, och då går det undan. Jag tror att hon blir så snabb för att det är inomhus och då finns det varken regn, blåst eller solken som kan störa Theas koncentration. Hon var helt galen i starterna idag, drog i min jacka, nafsade mig i örat och slet i kopplet. Jag fick till och med hålla i henne i starten för att hon inte skulle skjuta iväg sig själv. Och jag strulade till det ordentligt på en utav banorna då jag hamnade på fel sida om henne, men godhjärtad som hon är vänder hon sig om för att se vart hon ska, och räddade hela loppet. Thea är inte en hopplös agilityhund, det gäller bara för matte att hitta de rätta knapparna och den rätta inställningen.

Imber själv körde Theas syster Alva och de är så duktiga. Det gick kanon idag och jag hoppas att de ger sig ut på banorna igen för att visa vad de går för. Mammas gamla arbetskamrat och hennes dotter var också med och jag förstår inte hur alla kan bli så duktiga på så kort tid. Han som ibland kört med Thea var också med men körde idag med Nellies syster Ida och det gick jättebra. Jag hoppas att de alla ger sig ut på banorna igen för man kan inte lägga sådana skickliga ekipage på hyllan.

Nedan kommer ytterligare några bilder från i somras på grund utav brist på annat. XD




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0