Sista Onsdagsträningen för i år....

Nästa vecka börjar en kurs som jag ska gå med Nellies mamma Amie och därför kan jag inte träna med Thea och Nellie på Onsdagar. Det ska bli riktigt spännande att se hur det går med Amie och det är både svårt och intressant att köra med andra hundar, man lär sig väldigt mycket på det tycker jag, så att man inte stirrar sig blind på sina egna, men att man ändå behåller det samarbete man har byggt upp.

Träningen idag gick riktigt bra med Nellie, hon har sådant hindersug att det blir nästan fel hela tiden men kul har hon i alla fall. När jag släppte henne tog hon alla hinder hon såg men rätt blev det inte. Jag struntar faktiskt i det just nu eftersom att det är farten jag vill behålla och då får det bli fel ibland. 

Thea gjorde återigen som vanligt allting rätt men det gick ändå, som vanligt, långsamt. Vi körde bara en raksträcka ut för att få upp lite fart och sen tränade vi Lydnad resten av tiden. Hon är jätteduktig när man har godis i handen men tar man bort det tappar man även bort koncentrationen av henne. Jag vet inte riktigt hur jag ska få bort det. Platsliggandet gick någorlunda bra idag men hon sätter ju sig upp efter en stund så det är det vi behöver träna på. Jag har kommit på att om man går bort ca 20 m och sen tillbaka till henne, ger henne godis och sen går igen, ligger hon kvar längre då hon får belöning oftare. Så jag får väll fortsätta i det spåret och belöna mer sällan och mer sällan för att till slut få bort det helt...

På lördag är det lydnadstävling igen och jag hoppas på ett 2:a pris, bara vi får ordning på platsliggningen kanske vi har en chans uppnå nytt rekord för oss själva...     

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0