Inte precis en ny lydnadsstjärna i alla fall

Jaha, varför strök jag mig inte istället för att köra med Nellie, i Lydnad? Det var rena katastrofen! Eller så är det bara jag som är bortskämd med Thea, som tycker Lydnad är 100 gånger roligare än Nellie. Jag är ändå glad att ha fått en bedömning på Nellie för skojs skull, och se hur illa det verkligen är! XD Haha, nä då! Hennes grej är Agility, så enkelt är det! Vi fick i alla fall sammanlagt 122 poäng och det är ju faktiskt bara 12 poäng sämre än Thea´s första lydnadstävling. Vi kom 6:a utav 9 startande vilket heller inte är fy skam för att vara Nellie´s första lydnadstävling. Jag vill understryka att det var en otroligt snäll och poänggenerös domare så det ser kanske bättre ut utifrån poängen än vad det egentligen gjorde. Domarprotokollet kommer här:  
Platsliggande: 0 p (Sätter sig upp, avbryter)
Tandvisning: 10 p (Bra)
Linförighet: 7 p (DK, SS)
Läggande: 0 p (DK, Sätter sig tidigt)
Inkallande: 10 p
Ställande: 8 p (DK)
Apportering: 5 p (Släpper apport)
Hopp över hinder: 8 p (DK, LS)
Helhetsintryck: 9 p (Trevligt ekipage)

Nu kommer bedömningen ifrån mig istället! Vilket är bra mycket hårdare, tyvärr! :/
Platsliggande: Nellie lägger sig ned efter att jag sagt "ligg" ungefär 22 000 gånger, hon ligger kvar i kanske 30 sekunder varefter hon glatt galopperar fram till mig.
Tandvisning: Nellie vill inte sätta sig ner vilket hon till slut gör ändå, domaren går fram och Nellie beter sig som om domaren skulle vara någon slags utomjording. Hon flyttar sig mer och mer bakåt och blir jättelåg. Varför vi fick en 10:a på tandvisning har jag ingen aning om.   
Linförighet: När jag säger "fot" och går framåt sitter Nellie kvar och travar inte framåt förrän kopplet tar slut, då kan hon minsann sitta kvar men på platsliggningen går det inte :P Under linförigheten är hon totalt ofokuserad och går mest och grymtar åt andra hundar, kollar på fåglarna i luften och undersöker hur många löv det finns i gräset. När jag stannar, går hon och när jag går, stannar hon för att sysselsätta sig med någonting annat. Ren katastrof för att summera det hela. 
Läggande: Nellie lägger sig inte ned förrän efter ett dubbelkommando och när jag kommer tillbaka till henne sätter hon sig upp innan jag sagt till.
Inkallning: Har inget annat än att säga, Toppen! Riktigt bra gjort av henne! Nästan lika snygga inkallningar som Thea! :D
Ställande: Gick faktiskt förvånadsvärt bra, vi skulle haft en 10:a på den så varför domaren kommenterade "dubbelkommando" har jag ingen aning, det var så långt ifrån ett dubbelkommando man kan komma. 
Apportering: Nellie tar till slut apportbocken men beter sig som om jag gett henne en mask att hålla i, hon spottar snabbt ut apportbocken och tittar med vädjande ögon på mig. Hon hade ju startnummer 1 så varför skulle apportbocken vara "äcklig", ingen annan hund har haft den i munnen före henne. Som den medlidande matte jag är tar jag upp apportbocken och ber henne hålla i den en gång till, vilket hon faktiskt gör. 
Hopp över hinder: Vadå DK? Det var då inget dubbelkommando med någonstans. Det var riktigt snyggt trots att Nellie satte sig lite snett. Bra Nellie!
Helhetsintryck: Det var ju trevlig att höra att vi var ett trevligt ekipage trots allt! :)

Jag ska faktiskt vara stolt över Nellie´s insats idag, hon är lite barnslig av sig och precis som Thea har de båda sina favoritintressen. Nu har vi provat och nu kan vi i alla fall säkert säga att Lydnad är inte någonting som intresserar Nellie. Imorgon ska jag och Nellie till Mark och tävla agility, så då är vi där vi tillsammans hör hemma, så fort jag och Thea fått lite mer rutin på "rutan" ska vi också ge oss ut och se till att vi är där vi tillsammans hör hemma, på lydnadsplanen.   
      

Kommentarer
Postat av: annkin

Haha vilken målande beskrivning av tävlings resultatet, Under bar själv/hund ironi där :)

2010-11-03 @ 19:03:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0