Elafonissi

Tror att de flesta utav er undrar vad Elafonissi är för något så det tänkte jag visa er nu ;) När jag och min familj var på Kreta åkte vi till en riktig paradisstrand som hette just Elafonissi. Vitrosa sand, ljusblått vatten, strålande sol och bruna berg, eller rättare sagt stelnad lava, bättre kan det väll inte bli? :D Stranden toppar dessutom många listor över världens vackraste stränder, men självklart är det en fråga om var och ens egna tycke XD Jag tog massa bilder på denna underbara plats men upptäckte inte förrän efteråt att det tydligen kommit vattenstänk på kameralinsen vilket förargligt nog visar sig på i princip varenda bild :( Men som jag brukar säga, ingenting att göra åt :P Men visst var det en vacker strand?

Just det ja, glömde ju förklara varför sanden är rosa :P Det finns två olika förklaringar till detta, den ena är sägen och det andra är ren fakta XD Men eftersom att de båda är intressanta tänkte jag sammanfatta de båda historierna ;) Dessutom är inte sanden så rosa som den har varit eftersom att många besökare tar med sig en näve sand för att ta hem. Och det är ju hundratals besökare varje dag så ni förstår säkert att det inte finns lika mycket rosa sand som det tidigare funnits. 

Sägnen 
Skrönan eller sägnen är i sig sann men är inte andledningen till att sanden är lite rosafärgad. Jag är dock inte helt 100 % säker på början av historien men om ni själva lägger till lite fantasi så ska det nog gå att få ihop historien ändå ;) I alla fall, när turkarna tog över Kreta var det många männ som gick ut i krig för att försvara sig och samtidigt var det många barn och kvinnor som gömde sig undan turkarna. Ca 800 kvinnor och barn gömde sig i en grotta nära stranden Elafonissi, turkarna mutade en grekisk man att tala om var dessa barn och kvinnor gömde sig, vilket turkarna till slut lyckades med. De begav sig till grottan och dödade omedelbart ALLA kvinnor och barn som befann sig i grottan, dvs ca 800 personer!

Detta är sant, men det som gör att denna händelse betecknas som en skröna i just detta fall är att man förklarar den rosafärgade sanden som ett resultat av att alla de männiksors blod rann ut i sanden. Efter så många år som det faktiskt gått är det en omöjlighet att sanden fortfarande är färgad efter den tragiska händelsen, speciellt eftersom att man vet vad som är den bakomliggande anledningen till sandens ovanliga färg.    

Faktan
Den faktabaserade förklaringen till den rosa sanden är väldigt enkel. Det är helt enkelt finfördelade/malda/krossade koraller som utgör de rosafärgade delarna av stranden. Lättare än så kan det väll inte bli ;)

Den första skymten av havet efter den långa bussresan uppe i bergen, fler bilder ifrån bussresan får ni en annan dag :P























Sista bilden är på mig XD Haha, nä jag ska skoja bara, men det var lite likt, eller hur? :P Näst sista bilden är på mig ;)

Kommentarer
Postat av: Sara

Vilken söt hund på headern:)

2011-08-14 @ 22:25:10
URL: http://fotoryttarnas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0