Tvådagarstävlingen

Jag tänkte nu försöka summera lite för hur det gick för mig och Nellie i agility under de två dagar vi tävlade. I det stora hela är jättestolt över Nellie som har gjort ett strålande jobb, det kan inte vara lätt för henne att köra 8 olika lopp under 2 dagar, men vi fixade det ;) Kan säga att det inte var så lätt för mig heller då olika starter på olika banor krockade för mig och Nellie. Jag var därför tvungen att gå två banvandringar efter varandra för att sedan springa fram och tillbaka mellan banorna för att kunna avgöra vilken bana som vi skulle starta först på och på det viset även koncentrera mig mest på. Eftersom att jag fått svårt för att koncentrera mig är jag jättestolt över mig själv som faktiskt fixade att ha två banor i huvudet och även fixade att köra dom felfritt dessutom :P

19 Juli

Lopp 1 (Hoppklass 3 Small):
Bra fart och flyt, och inga fel. Placering 24/88

Lopp 2 (Agilityklass 3 Small):
? Haha, ja ett frågetecken skulle sitta fint som en summering av detta lopp. Jag råkade placera mig lite fel vilket gjorde att Nellie inte riktigt visste vart hon skulle. Vi lyckades lösa förvirringen men vad gör Nellie då, jo hon springer rätt in i mina fötter/ben vilket resulterar i 5 fel för beröring. Hund och förare får inte under några omständigheter röra varandra, oavsett om hunden rör föraren, föraren rör hunden eller om det är avsiktligt eller ej. Det var jättesynd att vi fick fel, för det var en svår bana som vi klarade galant annars. Men det som irriterar mig mest är nog egentligen domarens bedömning, jag håller helt med om att jag och Nellie skulle få fel där för Nellie rörde ju mig. Men bara några få startnummer efter mig är det en annan hund som också springer in i sin förare men dom fick inga fel. Oavsett om en domare är hård eller "snäll" i bedömningen så måste det väll ändå vara lika för alla :( Placering: 25/78

Lopp 3 (Hoppklass Lag Small):
Den här banan var lite klurig då det var 3 tunnlar som låg bredvid varandra i nästan samma vinkel, så det var lite svårt att dels lära sig vilken utav tunnlarna som skulle tas när och dessutom hjälpa hunden att välja samma tunnel som domaren bestämt :P Detta var dessutom en utav de lopp som jag precis innan gått en annan banvandring för en bana vi skulle köra senare, så det var ju som sagt lite svårt att ha två olika banor i huvudet, men vi grejade det. Nellie var felfri och utan tidsfel trots att jag tappade bort mig lite i slutet utav banan, men det lyckades vi lösa ganska smidigt ändå ;) De två sista hundarna i laget lyckades tyvärr få 5 fel var så för hela laget gick det kanske inte superbra, men det är ju som det är, det är mycket lättare att göra fel än rätt XD Placering: 7/21

Lopp 4 (Öppen Agilityklass Small):
Eftersom att det här loppet krockade med lagloppet var jag tvungen att flytta fram min start i detta lopp. Det var först strålande solsken men ju närmare vi kom mitt startnummer, desto mer gråa moln började samlas över planen. Det började regna och åska så tävlingen fick avbrytas en stund i hopp om att det skulle gå över, ett åsknedslag leddes dessutom i marken så speakern fick en stöt när hon höll i mikrofonen. Lyckligtvis gick det bra men jag förstod att ingen hade lust att vara speaker mer den dagen. De flesta drog sig hemåt men eftersom att det här sista loppet ingick i en cup som skulle avslutas dagen efter ville jag vara med i hopp om att få en bra placering för att förhoppningsvis ha goda odds för dagen efter ;) Eftersom att så många åkte hem togs startordningen bort, det var helt enkelt bara för de som ville starta att ställa sig i en kö vid banan. Jag ville absolut inte springa på en öppen gräsplan när det åskade men efter en stund så regnade det "bara" så då tvingade jag med mig Nellie ut i regnet. Nellie gjorde ett felfritt lopp utan tidsfel vilket resulterade i bra odds för morgondagen ;) Placering: 7/57

20 Juli  
 
Lopp 5 (Hoppklass 3 Small):
Nellie gjorde ett kanonjobb, vi var felfria och under referenstiden vilket resulterade i 0 fel. Dessvärre har Dvärgschnauzer, och så många andra hundraser, inte samma anatomi, fysik och lynne jämfört med exempelvis Shetland Sheepdog. Detta gör att det är svårt att slå en sheltie trots att man har en snabb hund men av en annan ras och med andra förutsättningar. Placering: 35/87

Lopp 6 (Agilityklass 3 Small):
Nellie gjorde ett bra lopp, förutom att hon rev en bom. Det brukar hon inte göra men jag tror att hon försökte gena lite över hindret och då rev hon istället. Hon är så söt, hon försöker göra allt för att det ska gå snabbt, även om hon inte vet att det går på tid såklart XD Så 5 fel i denna klassen men utan tidsfel ;) Placering: 25/78

Lopp 7 (Öppen Hoppklass Small):
Detta var ju andra loppet i cupen och vi låg ju på en 7:e plats efter gårdagen. Det var lite struligt ett tag innan vi fick ordning på vilken bana jag skulle starta först på, öppenklassen eller lagklassen. Jag hade gått banvandringarna för båda klasserna och det var nervöst att inte veta vilken bana man skulle koncentrera sig på först. När jag kom till banan för öppenklassen pratade jag med inroparen och hon sa att jag och Nellie skulle in på banan direkt efter det ekipage som var inne just då. Jag tror att jag höll på att svimma där ett tag, nä riktigt så illa var det inte men ni kan säkert ana hur nervös jag blev över att inte ha fått memorerat banan för mig själv en gång innan. Jag hann memorera den i raketfart innan domaren blåste i visselpipan och det var våran tur att starta. På något vis lyckades vi i alla fall ta oss igenom banan flefritt och under referenstiden. Placering: 5/54 Placering i cupen: 3:a

Lopp 8 (Agilityklass Lag Small):
Efter öppenloppet sprang jag och Nellie bort till lagklassbanan och jag försökte nu att memorera denna banan igen. Nellie fick 0 hinderfel men lite tidsfel, hon var säkert ganska slutkörd efter att ha kört 8 intensiva lopp på 2 dagar och efter att inte ha fått röra på sig på ganska länge efter operationen. Nellie gjorde i alla fall ett strålande jobb trots de förargliga tidsfelen. Dessvärrre fick två andra hundar i laget lika förargliga hinderfel, vi låg på en 3:e plats men halkade tyvärr ned på listan. Riktigt kul var det i alla fall att tävla lag, och man måste ju börja någonstans, vi diskade ju oss i alla fall inte. Vi har redan planerat in lite andra lagtävlingar och då får ni se upp där ute XD Placering: 5/20

Jag har tyvärr inga bilder ifrån dagarna då pappade filmade alla lopp istället, så jag hoppas att jag ska kunna få upp filmerna här på bloggen. Om ni vill se? ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0