"Privatlektion" och agilitytävling

Igår åkte jag upp till min nya medryttarhäst Tabasco för att jag och hon som äger honom skulle rida lite. Nere i paddocken fick jag en "privatlektion" av Tabasco´s ägare och det var verkligen roligt och lärorikt. Hon är jätteduktig och fick mig att se på saker och ting ur ett helt annat perspektiv. Just nu känns det som om jag lärde mig lika mycket på denna lektion som på kanske 1 år på ridskola. Vi tränade på att jag skulle ha en tydlig kontakt med yttertygeln och nästan glappa med innertygeln (vilket jag vanligtvis gör tvärtom med), dessutom tränade vi på att fatta galopp ifrån kort trav utan att få en ökad galopp innan fattningen, vilket jag heller inte är så bra på. Men nu så ska det bli ändring på det, jag har fått jättemånga bra tips och idéer så nu hoppas jag att det ska bli ändring på min ridning, det finns ju alltid 1000 saker att förbättra.

Idag tävlade jag och Nellie och det har nog inte gått så dåligt och bra på länge. Hon har sådan fart att det är helt otroligt men idag vet jag dock inte alls vad hon höll på med. Hon gjorde "blindbyten" på mig (byten som hon gör bakom ryggen vilket gör att jag tappar bort henne och det blir vanligtvis fel), hon bara flög ut från gungan utan att stanna och hon ramlade i princip ner från balansbommen eftersom att hon inte kollade vart hon satte tassarna. Haha, ja farten kan jag inte klaga på men resten var bara så att man ville åka hem. Men ibland går det inte som man tänkt sig och Nellie är faktiskt bara 3 år och har inte riktigt mognat än. Dessutom tycker hon att det är otroligt kul oavsett hur det går, det struntar ju hon fullständigt i. Det roliga är dock att Nellie kan bli ganska låg om man säger till henne men på agilityplanen kan man i princip "skälla" på henne hur mycket som helst och hon är lika glad och uppspelt ändå. Hon älskar verkligen att få vara med, anstränga sig och känna att hon gjort rätt och då gör det ingenting om det blir fel ibland, det var helt enkelt inte våran dag. Dagen slutade med 2 diskade lopp och ett lopp med 5 fel. Pappa tog lite bilder från idag men det var otroligt blött så varken jag eller Nellie är särskilt renliga av oss på bilderna, men det bjuder vi på!

Jag gör min "ritual" som jag alltid gör precis innan jag ska starta, jag drar bak ögonbrynen så att dom ska se något. Dock skakar sig Nellie och Thea alltid efteråt så ögonbrynen åker fram igen, så egentligen gör jag det till ingen nytta, men jag har liksom alltid gjort det och gör det därför varje gång :P


Nellie och jag ska starta, Nellie skäller som vanligt XD


Nellie kör agility men jag vet då inte vad jag håller på med, dansar kanske...? XD


Nellie hoppar


Nellie i slalom


Nellie ur tunneln


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0