Chockad

Jsut nu är jag både chockad och skärrad, hopphästen Hickstead har olyckligtvis avlidit idag, mitt under värdscuptävlingen i Verona :( Eric Lamaze och Hickstead (rankade som en utav världens bästa hoppekipage) genomförde sin runda under tävlingen men på vägen ut kollapsade hästen och dog på plats. Tävlingen avbröts och man tror att det var en hjärtattack som orsakade olyckan. Så just nu går mina tankar till både hästen, ryttaren och alla andra åskådare...

Något som jag dock är j*vligt irriterad på är den mansdominerade sportvärlden. Jag såg att tv4 skulle sända "Sporten Söndag" och satte mig genast fastklistrad framför TV:n för att få höra mer om den oerhört tragiska olyckan. Programmet är 30 minuter långt och hur stor del av tiden tror ni ägnades åt att en utav världens bästa atleter tragiskt gått bort??? Svaret är mycket enkelt och kort, ca 30 sekunder!!! Jag är säker på att man ägnat en hel sändning om det så skulle vara en fotboll som blivit paff, en golfklubba som försvunnit eller ett jack i isen på hockeyplanen... Här har en utav världens bästa hästar tragiskt och olykligtvis gått bort och ynka 30 sekunder är vad den händelsen tydligen var värd att uppmärksamma. Och för er som påstår att det beror på att det är de största sporterna som får mest uppmärksamhet så har jag bara en sak att säga: Toppenidé, synd bara att ingen kommit på tanken att faktiskt genomföra det briljanta förslaget också! Hästsporten är den näst största sporten i Sverige så hur kommer det sig att det inte ägnas näst mest tid åt den? Jo, för att det främst är tjejer och kvinnor som sysslar med dessa underbara djur. Männen i sporten är lätträknade, men de som faktiskt finns, satsar man allt på. Så jag tror inte man behöver vara geni för att kunna räkna ut att det är därför majoriteten av ryttarna är männ när det kommer till elitnivån i sporten. Snacka om diskreminering när man ägnar mer sändingstid åt hur någon brutit sin tumme, orsaken till att någon blivit sämre på att sikta i skidskytte och att en hockeyspelare kramar en motspelare, än när en utav världens bästa atleter sorgligt nog avlidit!

Ursäkta mitt klagomålsinlägg men jag bara måste få skriva av mig ibland ;)

RIP Hickstead

Länk till videon då hästen kollapsar och avlider (Känsliga tittare varnas):
http://www.youtube.com/watch?v=4XE4tneMOMo&feature=player_embedded

Kommentarer
Postat av: Yasmine

SV Tack :)

2011-11-07 @ 07:37:08
URL: http://yassei.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0